• nl

Flinke ouders

Hoe krijg je je kinderen aan de groente? Zonder ruzie.

door Freek van Haagen, vader van 2 zoons
Hoe krijg je je kinderen aan de groente? Zonder ruzie.

Krijgen jouw kinderen een woedeaanval zodra je groente voorschotelt? Zo ja,…je bent niet alleen! Hoe krijg je je kinderen aan de groente?

Oké, we moeten nu eenmaal toegeven dat kinderen gevoelige smaakpapillen hebben. Naast een natuurlijke voorkeur voor alles wat zoet is. Dus bittere groente zoals broccoli en bladgroente is voor hen,…tja…laten we zeggen een ‘aparte smaaksensatie’.

Maar er is hoop. Je kinderen aan de groente krijgen is mogelijk! Echt!

Stel ze eraan bloot. Steeds opnieuw!

De meeste kinderen houden niet van nieuw. En al helemaal niet van nieuwe smaken. Zo kijken ze honderd keer dezelfde filmpjes en zo eten ze ook het liefst wat ze al kennen. Dus hoe meer je je kinderen in aanraking laat komen met groente, hoe minder ‘nieuw’ het voor hen is. Zelfs zonder het nemen van een hapje zijn er methode om het ‘nieuwe’ eraf te krijgen. Laat ze de groente zien, aanraken, ruiken. Probeer ze op die manier een stap dichterbij het proeven te brengen. Hier zijn enkele tips.

  • Neem je kinderen naar de supermarkt. Laat ze de groenten pakken die op het boodschappenlijstje staan. En vraag hen welke nieuwe groente ze willen proberen.
  • Neem ze mee de keuken in. Geef ze taakjes. Bijvoorbeeld het wassen van groente. Misschien zelfs wel het hakken als ze oud genoeg zijn.
  • Plant een moestuin. Kinderen zijn dol op voedsel dat ze zelf hebben ‘gemaakt’.
  • Serveer groenten zo vaak mogelijk. Het regelmatig zien van groente maakt het al normaal.

Een keus geven is belangrijk.

Ieder klein mensje is op zoek naar controle. Dus geef ze keuze als het op groente aankomt. Het is een geweldige manier om de machtsstrijd aan tafel te voorkomen. Maar geef dan ook weer geen open keuze. Gewoon vragen of ze broccoli of spinazie willen.

Niet te gewichtig doen.

Je kan wel zeggen hoe gezond het is, maar leg er ook niet teveel nadruk op. Kinderen zijn daar niet zo mee bezig en zijn daar al helemaal niet bezorgd om. Ze willen gewoon dat het lekker smaakt.

Doe het zelf ook.

‘Practice what you preach’ zeggen de Engelsen. Een goed voorbeeld doet goed volgen is wat betreft dit onderwerp helemaal waar.

Maak het niet te saai.

Zelf houd je ook niet voedsel waar niks mee is gedaan. Dus waarom je kinderen wel? Een aantal smakelijke tips hoe je het lekkerder kan maken.

  • Serveer rauwe groenten met lekkere dips.
  • Bak of rooster groenten met gezonde vetten, zoals boter en olijfolie. Vetten voegen smaak toe, maar ze helpen ook bij de absorptie van de in vet opgeloste vitaminen.
  • Een klein beetje zout? Zo eenvoudig, maar het maakt een groot verschil.
  • Hebben ze een favoriete saus of specerij? Zet die op tafel. Strooi kaneel op zoete aardappelen. Of top courgette af met wat strooikaas.

Wat je ook doet, Geef niet op! Het is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Blijf kalm. Wees consistent. En blijf proberen. Uiteindelijk krijg je één of twee hapjes. Maar die leiden dan weer tot het volgende hapje.