• nl

Flinke vooruitgang

Leuke apps voor kinderen maken doe je zo! (en dat de ouders er ook blij mee zijn)

door Freek van Haagen
Leuke apps voor kinderen maken doe je zo! (en dat de ouders er ook blij mee zijn)

Leuke apps voor kinderen maken? Dat klinkt gemakkelijker dan het lijkt. Want er gaat redelijk wat tijd en energie in zitten kan ik je vertellen. En ook nog een hoop regels code. En dat allemaal om de jeugd van tegenwoordig wat lol te bieden op die schermpjes.

Maar dit keer hebben we een app gemaakt die de ouder van tegenwoordig ook helpt. Een digitaal alternatief voor het ‘nachtmerrie speelgoed’ dat de stuiterbal heet.

Leuke apps voor kinderen in 7 stappen.

1 Vind een herkenbaar onderwerp

Uiteraard begint alles op een leeg papier. Dus ook dit boekje. Ik wist nog van vroeger hoe leuk een stuiterbal kon zijn. Maar ook dat de eerste reactie van mijn moeder ‘Niet binnen!’ was. En tja,…buiten…buiten was je die bal al snel kwijt. Maar schoorvoetend moet ik toegeven dat ik hetzelfde schreeuw naar mijn kinderen. Leuk hoor die stuiterballen…maar sjonge jonge wat een irritant geluid is dat, als je er zelf niet mee speelt. En binnen twee stuiters sneuvelt er wel ergens een meubelstuk.

Onderwerp gevonden! Nu nog een leuke draai eraan geven.

2 Schrijven

Schrijven is schrappen. Zo ook hier. En zeker bij kinderboeken is dat nodig omdat kinderen niet zo dol zijn op dikke telefoonboeken lezen. De uitdaging is dat je het zo simpel mogelijk moet houden. De extra uitdaging bij het schrijven van een app die interactief is, is dat je ook nog pagina’s moet verzinnen waar de interactiviteit het verhaal versterkt. Gelukkig voor Stuiter de stuiter was de structuur redelijk vlot gevonden. De stuiterbal mag dan wel een irritant stukje speelgoed zijn,…in dit verhaal zou het een heldenrol vervullen.

3 Schetsen

Voordat we überhaupt beginnen met programmeren wordt alles eerst geschetst. Alle pagina’s worden opgezet in schets met de teksten erbij. Die worden besproken en er wordt dan al gekeken of het haalbaar is. Want in schets is alles mogelijk maar in de uitwerking niet altijd. Daar zit je vast aan downloadsnelheid, technische beperkingen, framesnelheid en talloze andere dingen waarmee je rekening moet houden.

 

Leuke apps voor kinderen doe je zo

 

Leuke apps voor kinderen doe je zo

4 Animeren

Na de schetsfase weten we welke pagina’s interactief worden en animatie nodig hebben. Die animaties worden ook weer geschetst en opgedeeld in kant en klare brokjes die dan later in de app worden verwerkt. De animaties mogen niet te lang worden of te groot. Anders krijg je een trage zware app die misschien niet op je iPad past.

 

 

5 Inkleuren

Een van de laatste fasen voor mij is het inkleuren van het geheel. Het kleuren palet bepalen en alle pagina’s zo aanleveren dat de programmeur ermee aan de slag kan.

Deze fase is vrij belangrijk omdat het lastig is om weer terug te gaan als blijkt dat er dingen niet goed werken.

 

Leuke apps voor kinderen doe je zo

6 Programmeren

Er gaan wel 3500 regels code in een boekje van Vik Flink. Dat zijn er een hoop! En voor Stuiter de stuiter wilde we echt dat de kinderen plezier beleefde aan het smijten van een stuiterbal. Zonder dat mama of papa boos word.

Dat is dus testen testen en nog eens testen. Moet je één keer swipen met de bal? Twee keer? Of eindeloos? Hoe groot moet de bal zijn als je vinger er overheen valt? Tegen welke randen kets de bal terug als iedere tablet een andere schermresolutie heeft? Kortom, heel wat vragen die alleen beantwoordt worden door het te maken en uit te proberen.

Leuke apps voor kinderen _programmeren in Unity

7 Klaar

Na 2 maanden presenteren we dan met trots Stuiter de stuiter. Het tweede boekje van Vik Flink. Een jolig interactief verhaal waar je samen met je kind plezier van hebt zonder dat je spullen kapot gaan 😉